2011. március 27., vasárnap

VAJAS TÉSZTÁRA VARIÁCIÓK

Gyakorolni akartam a vajas tészta hatjogatását, na meg a felhasználását is, így alakult,hogy szombat, gyakorlat után itthon elkészítettem a tésztát, majd vasárnap, szintén gyakorlat után pedig több variációban fel is használtam.
Hozzávalók:
Előtészta:
* 400 g liszt
* 100 g sütőmargarin
* 0,25 dl víz
* ecet
* 1 dkg só
Vajasrész:
* 100 g liszt
* 400 g sütőmargarin

A vajas részt úgy készítettem el,hogy a puha margarint összegyúrtam a liszttel, majd hűtőbe tettem.
Közben az előtészát is egybegyúrtam, amiből gombócot formátlam, majd nyújtódeszkára tettem, aláliszteztem, és a tetejét bevagdostam. Pihentettem.
Aztán úgy nyújtottam a tésztát,hogy mind a négy irányban egy kis fülecske legyen, úgy nézzen ki, mint egy virág. A közepébe raktam a vajas részt, majd a füleket ráhajtogattam. Jól megpaskoltam a tetejét nyújtófával, hogy szétlapuljon benne egyenletesen a margarin. Majd kinyújtottam téglalappá.Ezután gondolatban 3 felé vettem, és az elsőt behajtottam a 2.-ra, majd a harmadikat is a már felhajtott részre borítottam. Fordítottam rajta 90 fokot, és újra kinyújtottam téglalappá. Most gondolatban elfeleztem és mindkét végé csak a "felezővonalig" hajtottam be, majd a két felhatjott részt is egymásra borítottam. 20 perc pihi.
Aztán megismételtem ezeket a hajtogatásokat.
Becsomagoltam fóliába, és hűtőbe tettem. Mivel nem azonnal használtam fel, hanem másnap.
Szóval másnap vágtam le belőle egy darabot, és kinyújtottam olyan 3-5 mm vastagra. LEvágtam belőle kb 20 cm széles csíkokat, amiket tojással bekentem. Feltekertem a rolócsőre úgy,hogy a tojásos fele kint legyen, és a spirális tekerésnél legyen fedés is. A tepsibe mindig úgy raktam,hogy a vége alul legyen.
Forró sütőben készre sütöttem, időt hiába mondok, egy nem mértem, kettő, mindenki sütője más.
Levágtam még egy darabot a tésztából, ezt is kb olyan vastagságúra nyújtottam, sőt, szerintem még vékonyabbra is, pedig kell a 3-5 mm vastagság.
Ezt is lekentem tojással, majd megszórtam szezámmaggal. Felszeleteltem pizzavágóval, téglalapokká, kb olyan 3x10-15 cm-esre. Aztán középen megfogva csavartam rajta, úgy,hogy mikor betettem a tepsibe, akkor csak szezámos részt láttam. Ezt is szemre sütöttem, szintén forró sütőben.

A sajtos rudat úgy készítettem,hogy szintén nyújtottam lapot, lekentem tojássárgájával, majd lesóztam, és megszórtam reszelt sajttal. Ezt vékonyabb rudakra vágtam, és nem tekergettem sehová, ez így sült ki.

A maradék tésztából pedig pogácsát sütöttem, aminél már 1 cm vastagra nyújtottam a tésztát, és pogácsa szaggatóval szaggattam a pogikat, lekentem tojással, és én még szórtam rá egy kis lenmagot is.
Klasszul megemelkedett minden, lehetett látni,hogy szépen meglevelesedik a tészta.
A habrolóm, mikor kihűlt, felvert tejszínt töltöttem bele, majd leporcukroztam.
Így lett a családomnak terülj-terülj asztalkám vacsorára, egy kis tejjel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése